Zorgpiramide

Brede basiszorg (fase 0)

  • een goede interactie in de kleuterklas : taalaanbod van de juf, taalproductie van de kleuters én voldoende feedback
  • voor risicokleuters de taalactiviteiten hernemen in kleine groep
  • extra aandacht voor woordenschat ontwikkeling : preteaching
  • extra tussendoortjes met rijmwoorden, liedjes en versjes, hakken en plakken,...
  • effectieve instructie geven : niet langdradig, wel gestructureerd, expliciet en doelgericht
  • goede lezers krijgen verrijkingsmateriaal, zwakke lezers krijgen verlengde instructie (herhaling, preteaching)
  • voldoende tijd besteden aan lezen in de klas, en er niet van uit gaan dat alle kinderen thuis voldoende kansen krijgen om te oefenen
  • je klasmanagement aanpassen aan de behoeften van de leerlingen : meer effectieve leer-/oefentijd creëren : leesgroepjes, duo-lezen,...
  • voldoende aandacht besteden aan automatisering
  • elke dag een voorleesmoment inlassen in de lagere school
  • tutorlezen
  • afschrijfkaarten laten gebruiken
  • alfabeestje laten gebruiken
  • woorden visueel voorstellen of gebaren gebruiken
  • gebruik maken van pictogrammen
  • leesplezier bevorderen : zelf een boek laten kiezen
  • de leesvordering met de leerling bespreken om te motiveren
  • blauwe en groene scheurblok bij de methode
  • blauwe en groene leesteksten bij de methode
  • contractwerk met gedifferentieerd takenpakket, moetjes- en magjesbord
  • leeslatje gebruiken
  • afschrijfkaart Frans (voc.)
  • snelle leerlingen maken de D-oefeningen in werkschrift
  • verrijking en remediëring ahv foutenanalyse na een toets
  • rekengroepen in de klas of met parallelklas
  • busboekjes als hulpmiddel
  • rekenblokjes en –staafjes laten gebruiken
  • Huppelblok, map van Wiebel
  • rekenmateriaal bij breuken, kloklezen,...
  • extra bundels voor zelfstandig werk
  • remediëringsbundel Bingel
  • coöperatief leren : zwakke met sterke leerling
  • verlengde instructie
  • startpunt aanduiden voor werkrichting
  • de klasbus
  • beloningsbord
  • takenbord
  • stappenplan agenda/huiswerk
  • Bodymap
  • Fit voor leren
  • Pennenstreken
  • bij evaluatie het kind met zichzelf vergelijken (leerwinst)
  • de doelen uit het leerplan evalueren
  • zorgen voor oogcontact en nabijheid bij concentratieproblemen
  • zorgen voor voldoende ervaringskansen
  • kleuters ongemerkt verbeteren door een zin of woord te herhalen
  • zoveel mogelijk open vragen stellen bij kleuters
  • meespelen met de kleuters
  • visuele ondersteuning bij het navertellen van een verhaal
  • rood lint aan de rechter pols of rode streep op rechterhand
  • stappenplan voor puzzelen
  • duopuzzelen
  • stappenplan voor boekenhoek
  • werken met een timer
  • beertjes Meichenbaum of Kameleon
  • Doos vol gevoelens/Huis vol gevoelens 

 Verhoogde zorg (fase 1)

  • taken beperken in hoeveelheid
  • taken aanpassen aan minimumdoelen
  • individuele instructie
  • extra begeleiding in klas of zorgklas voor spelling, lezen of rekenen
  • mondeling laten toelichten van schriftelijke opdrachten
  • tekst op voorhand doornemen en verklaren
  • teksten vereenvoudigen
  • preteaching voor woordenschat bij een verhaal
  • lezen met codekraker
  • schrijfoefeningen beperken
  • invuldictee
  • schrijven met blokletters ipv vloeiend schrit
  • hoofdtelefoon gebruiken
  • study buddy gebruiken
  • bepaalde plaats in de klas voorzien, vb rechts vooraan
  • Remelka
  • Kwint
  • Rekensprint (start)
  • Sterk Rekenwerk
  • dikkere lijnen tekenen om te knippen
  • aantal prenten aanpassen bij logisch rangschikken
  • verteltasjes en speelleertasjes
  • Eemp (beweging)
  • extra oefening met de “Letterkabouter”
  • leesspelletjes voor zwakke en sterke lezers
  • Plusklas
  • aanvaarden dat er een probleem is en begrip tonen (bijv. bij een diagnose)
  • motiveren en nadruk leggen op talenten
  • individueel werk tijdens groepswerk geven of tijdens groepswerk een duidelijke rolverdeling (CLIM)
  • een persoon aanduiden die de leerling kan aanspreken bij conflicten
  • interventies communiceren met de ouders
  • een tangle toestaan om tot rust te komen in de klas
  • een gewichtsbrace laten gebruiken bij zwakke schrijfmotoriek
  • aangepaste huistaken 

uitbreiding van zorg (fase 2)

  • aanmelding bij CLB met regelmatig overleg (MDO)
  • een duidelijke hulpvraag stellen (voorbereiding MDO)
  • wensen en verwachtingen afstemmen op die van de ouders/leerling
  • een duidelijk overzicht kunnen weergeven vd reeds geboden hulp
  • doorverwijzing naar kine, logo, psycholoog, osteopaat,...
  • doorverwijzing naar COS, UKJA, Triangel,... voor screening
  • overleg met externen
  • doorverwijzing voor IQ-onderzoek
  • GON-begeleiding
  • Individueel traject uitwerken voor wiskunde, taal,...
  • overzitten met ondersteuning
  • auditieve programma’s gebruiken bij dyslexie
  • gebruik maken van een laptop bij dyslexie, dysorthografie,...
  • nieuwe leerstof of toets laten voorbereiden bij logo
  • gedragskaart
  • gevoelenskaart
  • consequent gebruik van hulpkaarten bij spelling, rekenen,...
  • consequent gebruik van rekenmachine
  • aangepaste toetsen, rapportering
  • medicatie

Zorgpiramide als wordbestand